Sebaik
sahaja Malaysia mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, para pemimpin
bersama-sama bersetuju untuk menentukan hala tuju kita sendiri. Bidang
pendidikan merupakan salah satu bidang yang diberi tumpuan dalam menentukan
hala tuju masa depan negara. Oleh itu, Ordinan Pelajaran 1957 digubal
berdasarkan perakuan Laporan Razak (1956) yang mengutamakan perpaduan dan menjadi
teras Dasar Pendidikan Kebangsaan. Perakuan Laporan Razak dikaji semula oleh
Jawatankuasa Rahman Talib pada tahun 1960. Laporan jawatankuasa ini menjadi
asas kepada penggubalan Akta pelajaran 1961. Akta pelajaran Pelajaran 1961
telah menggariskan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada semua
peringkat pendidikan serta penggunaan kurikulum dan peperiksaan yang sama untuk
semua pelajar. Namun, pada masa kini Akta Pendidikan 1996 dijadikan rujukan
untuk digunakan dalam sistem Pendidikan kebangsaan. Akta Pendidikan Merupakan
Lanjutan dan pembaharuan dari Akta Pelajaran 1961 yang bertujuan untuk
memantapkan serta mengemaskinikan sistem pendidikan kebangsaan seiring dengan
kehendak dan cita-cita negara Malaysia untuk menjadi pusat kecemerlangan pendidikan
yang bermutu tinggi dan bertaraf dunia. selain itu, akta ini juga menampilkan
kesinambungan kepada hasrat dan dasar pendidikan yang sedia ada. Sehubungan
itu, akta ini sangat berkaitan dengan perakuan-perakuan utama Penyata Razak
1956 yang menjadi asas dasar pendidikan kebangsaan.
Seperti yang telah diketahui sistem
pendidikan kebangsaan di Malaysia telah ditadbir selama 35 tahun di bawah
peruntukan Akta pelajaran 1961. Akta ini mempunyai ciri-ciri yang hampir sama
dengan peruntukan yang didapati dalam Akta Pendidikan 1944 di England. Secara
amnya, akta pelajaran 1961 adalah berdasarkan kepada cadangan=cadangan yang
dikemukakan oleh Laporan Penyata Razak 1956. Kandungan utama yang terkandung
dalam laporan tersebut adalah pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Oleh
itu, Akta Pelajaran 1961 telah digubal yang bertujuan untuk melahirkan
masyarakat majmuk yang bersatu padu. Akta ini adalah merupakan satu akta yang
akan mewujudkan satu sistem pendidikan yang bercorak kebangsaan yang memberi penekanan kepada
penguasaan bahasa Melayu sebagai bahasa utama, penggunaan kurikulum yang sama
di semua sekolah dan pengambilan peperiksaan awan yang sama oleh semua murid.
Hal ini demikian kerana untuk mewujudkan satu bentuk identiti kebangsaan yang
menyumbang ke arah perpaduan rakyat yang terdiri daripada pelbagai kaum di
negara ini.
Akta pelajaran 1961 sememangnya
sesuai pada sekitar tahun 50-an dan 60-an kerana pada ketika itu negara baru
sahaja mencapai kemerdekaan dan dasar pendidikan ketika itu berasaskan kepada
penyata Razak (1956) dan Laporan Rahman Talib (1960) (Mohd.Ismail Othman,
2008). Unsur utama dalam Akta Pelajaran
1961 adalah seperti memperkukuh sistem pentadbiran pendidikan melalui
pelantikan pegawai utama (seksyen 3-8), menyediakan suatu rangka sistem
pendidikan kebangsaan yang lebih kukuh (seksyen 19-24), mewajibkan pendaftaran
semua sekolah dan institusi pendidikan (seksyen 44-52) dan pendaftaran guru
(seksyen 74-88) dan seterusnya menggariskan tugas dan kuasa jemaah Nazir
sekolah (seksyen 96-103). Menurut Tie Fatt Hee, 2002, cabaran yang di hadapi
dalam sistem pendidikan kebangsaan ketika itu boleh dirumuskan dalam bahagian
awal akta pelajaran 1961. Polisi pendidikan adalah seperti yang diisytiharkan
dalam Ordinan Pelajaran 1957 iaitu membentuk sistem pendidikan kebangsaan yang
memenuhi keperluan negara dan dapat memperkembangkan budaya, sosial, ekonomi
dan politik.
Salah satu daripada sistem
pendidikan yang jelas dan spesifik apabila cadangan Laporan Rahman Talib 1960
diterima dan diluluskan Parlimen dalam bentuk Akta pelajaran 1961 ialah aspek
pemusatan. Sehubungan itu, Menteri Pelajaran telah memperoleh autoriti yang
signifikan dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan pelajaran. Menteri
pelajaran tersebut bertanggungjawab dalam menguruskan segala pentadbiran
pendidikan negara seprti dipersetujui Parlimen. Penggubalan Akta Pelajaran 1961 juga bukan
digubal dengan sewenang-wenangnya, namun lebih kepada penelitian
laporan-laporan pendidikan yang dibuat pada sebelumnya seperti Penyata Razak
1956 dan Ordinan Pelajaran 1957. Seterusnya Penyata Razak tersebut disemak
semula oleh Jawatankuasa Penyemak yang diketuai oleh Menteri Pendidikan ketika
itu iaitu Encik Abdul Rahman Talib pada tahun 1960 bertujuan untuk memantapkan
dan memperkukuhkan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Justeru, kesemua perkara yang
diterima daripada Laporan Razak dan perakuan yang dibuat dalam Jawatankuasa
Penyemak 1960 ini digabungkan ke dalam suatu peruntukan undang-undang pelajaran
yang kemudiannya dinamakan Akta Pelajaran 1961. Selain itu pada tahun 1989,
sistem pendidikan negara telah melangkah ke satu tahap apabila Falsafah
Pendidikan Negara diperkenalkan secara bertulis semasa di bawah Menteri
Pendidikan Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Falsafah ini menitik beratkan pembinaan
potensi individu yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani, sejajar dengan aspirasi negara dan kepatuhan kepada Tuhan.
Memasuki zaman globalisasi dalam
bidang ekonomi, sains, teknologi serta maklumat menampakkan persekitaran yang
baru dan memberi cabaran dan kesan kepada masyarakat dan negara. Di samping
itu, negara juga sedang berusaha keras untuk mencapai matlamat negara maju
menjelang tahun 2020 pada masa yang sama. Oleh itu, perubahan perlu dilakukan
dalam sistem pendidikan negara kerana sistem pendidikan merupakan peranan
penting bagi mencapai hasrat tersebut. Sistem pendidikan kebangsaan mesti
dimantapkan dan penggubalan undang-undang baru hendaklah sesuai bagi mencapai
hasrat dan cita-cita negara. Akta yang diguna pakai ketika itu iaitu Akta
Pelajaran 1961 dilihat tidak sesuai lagi untuk digunakan walaupun berjaya
mencapai beberapa objektif. Walau bagaimanapun, disebabkan negara ini ingin
memenuhi tuntutan masa dalam zaman globalisasi serta hendak mencapai wawasan
2020, satu perundangan yang lebih sesuai perlu diwujudkan bagi bersaing dengan
negara-negara maju.
Menurut Mohd. Ismail Othman, 2008,
semasa Menteri Pendidikan membentangkan Rang Undang-undang Pendidikan 1995 pada
bagi bacaan kali kedua, di Dewan Rakyat, beliau menjelaskan Rang Undang-undang
Pendidikan itu adalah yang baru, menyeluruh, lengkap dan kemas kini bagi
menggantikan Akta Pelajaran 1961 yang akan dimansuhkan dengan berkuat kuasanya
Akta Pendidikan yang baru. Satu Akta Baru iaitu Akta Pendidikan 1996 atau juga
dikenali sebagai Akta 550 telah diwujudkan untuk mengadakan peruntukan
undang-undang bagi pendidikan dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
Akta ini diwujudkan bertujuan untuk memantapkan sistem pendidikan untuk
generasi yang akan datang sejajar dengan hasrat untuk menjadikan Malaysia sebagai
pusat kecemerlangan pendidikan yang bertaraf dunia. Walaupun Akta Pendidikan
1996 adalah akta baru, tetapi masih mempunyai kesinambungan kepada dasar
pendidikan yang sedia ada.
Penggubalan Akta 1996 mengambil masa
selama enam tahun dan dipengerusikan oleh tiga Menteri Pendidikan. Jawatankuasa
peringkat menteri mengkaji dan meneliti rang undang-undang secara terperinci
sebelum dibentangkan di Dewan Rakyat. Ketika proses penggubalan rang
undang-undang itu, pandangan diperolehi daripada pelbagai pihak termasuk
pertubuhan-pertubuhan pendidikan, sosial, agama, politik serta orang
perseorangan. Pada bulan Ogos dan september, Majlis Perundingan Akta Pendidikan
yang terdiri daripada 81 orang ahli daripada pelbagai pertubuhan bersidang bagi
memberi pandangan dan cadangan bagi memantapkan rang undang-undang tersebut.
Seperti yang dinyatakan oleh Menteri Pendidikan, apabila Rang Undang-undang
Pendidikan dibentangkan pada 18 september menyebut bahawa perundangan itu
adalah satu rang undang-undang yang baru dan bukan pindaan daripada Akta
Pelajaran1961.
Kesannya, Bermulanya pelaksanaan
Akta Pendidikan 1996 telah merubah lanskap baru terhadap sistem pendidikan
negara dengan menuju ke peringkat yang lebih tinggi. Akta Pendidikan 1996 yang
dilaksanakan telah digubal berdasarkan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dan Dasar Pendidikan ini adalah berpaksikan kepada perakuan-perakuan Penyata
Razak dan laporan Rahman Talib. Sehubungan itu, Konsep pengetahuan telah
menjadi asas utama dalam sistem pendidikan kebangsaan. Perkembangan pesat dalam
semua bidang seperti bidang sains, teknologi maklumat dan peranan signifikan
internet memerlukan seseorang individu itu melengkapkan diri dengan pengetahuan
yang relevan untuk mengekalkan status dan daya saing. Sekarang, Akta Pendidikan
1996 masih diguna pakai dalam sistem pendidikan negara untuk mencapai matlamat
negara maju tahun 2020.
baru tahu macam mana akta pembelajaran ni ditubuhkan.. Huhuu selama ni Cik Candy just tahu akta elektrik jep (=
BalasPadam