Sebelum pengenalan dan penggunaan
Akta pendidikan 1996, sistem pendidikan negara telah berkembang sejak dahulu
lagi dengan menggunakan pelbagai sistem mengikut peredaran masa. Sistem
pendidikan negara telah mengalami evolusi penting yang sejajar dengan
pembangunan dan kemampuan negara. Evolusi pendidikan ini telah melalui beberapa
peringkat iaitu zaman pra merdeka, zaman pasca merdeka, zaman ekonomi baru,
zaman dasar pembangunan negara dan zaman dasar wawasan negara.
Pada zaman pra merdeka iaitu semasa pemerintah British, sekolah-sekolah di Tanah Melayu dibahagikan kepada empat aliran, iaitu Sekolah Inggeris, sekolah Melayu, Sekolah Tamil dan Sekolah Cina. Setiap sekolah mempunyai bahasa pengantarnya sendiri dan kurikulum yang berbeza. Namun menjelang kemerdekaan, wujud kesedaran di kalangan pemerintah dan masyarakat untuk mewujudkan satu sistem persekolahan yang lebih teratur. Beberapa jawatankuasa telah ditubuhkan untuk mengkaji dan membuat penilaian terhadap sistem persekolahan pada masa itu dan seterusnya menghasilkan laporan-laporan seperti Laporan Barnes(1951, Laporan Fenn-Wu(1951, Ordinan Pelajaran(1952) dan Laporan Razak(1956).
Pada zaman pra merdeka iaitu semasa pemerintah British, sekolah-sekolah di Tanah Melayu dibahagikan kepada empat aliran, iaitu Sekolah Inggeris, sekolah Melayu, Sekolah Tamil dan Sekolah Cina. Setiap sekolah mempunyai bahasa pengantarnya sendiri dan kurikulum yang berbeza. Namun menjelang kemerdekaan, wujud kesedaran di kalangan pemerintah dan masyarakat untuk mewujudkan satu sistem persekolahan yang lebih teratur. Beberapa jawatankuasa telah ditubuhkan untuk mengkaji dan membuat penilaian terhadap sistem persekolahan pada masa itu dan seterusnya menghasilkan laporan-laporan seperti Laporan Barnes(1951, Laporan Fenn-Wu(1951, Ordinan Pelajaran(1952) dan Laporan Razak(1956).
Pada
zaman pasca merdeka iaitu zaman selepas merdeka, pelbagai usaha yang dilakukan
untuk mewujudkan sistem pelajaran kebangsaan. Sehubungan itu, Ordinan Pelajaran
1957 telah digubal berdasarkan perakuan Laporan Razak (1956) yang mengutamakan
perpaduan dan menjadi teras Dasar Pendidikan Kebangsaan. Perakuan Laporan Razak
dikaji semual oleh Jawatankuasa Rahman Talib pada tahun 1960. Laporan
jawatankuasa ini menjadi asas kepada penggubalan Akta Pelajaran yang
menggariskan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama untuk semua peringkat
pendidikan. Selain itu, dasar pendemokrasian pendidikan bermula pada tahun 1962
dengan memberi penekanan kepada pendidikan percuma kepada semua pelajar.
Pada
zaman Dasar Ekonomi Baru merupakan zaman pembangunan yang menekankan
keseimbangan antar pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi. Dasar Ekonomi
Baru (DEB) adalah satu falsafah pembangunan yang menekankan keseimbangan antara
pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi (Universiti Terbuka Malaysia,
2008). Dalam tempoh tersebut, pendidikan diberikan keutamaan untuk mengatasi
masalah ketidakseimbangan dalam masyarakat dengan menyediakan peluang
pendidikan yang sama rata untuk semua kaum. Dalam masa yang sama juga Sistem
Pendidikan Kebangsaan mengalami banyak perubahan, antaranya Bahasa Melayu telah
dijadikan bahasa pengantar utama sepenuhnya di peringkat menengah di seluruh
negara. Selain itu, Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua turut
dijadikan tumpuan. Namun begitu, sekolah rendah kerajaan dan bantuan kerajaan
yang menggunakan bahasa Tamil atau bahasa Cina sebagai bahasa pengantar terus
dikekalkan. Pada tahun 1979, semakan semula pelaksanaan dasar pendidikan telah
dibuat oleh Jawatankuasa Kabinet dan telah membuat cadangan pendekatan dan
strategi baru bagi memantapkan sistem pendidikan negara. Sehubungan dengan itu,
Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah digubal pada tahun 1988 bagi
memperkukuhkan masa depan dan matlamat pendidikan negara.
Pada
tahun 1991 hingga 2000 iaitu pada zaman Dasar Pembangunan Negara berlaku
perubahan pesat dalam sistem pendidikan negara. Hal ini demikian kerana berlaku
banyak penggubalan dan pindaan beberapa akta yang berkaitan dengan sistem
pendidikan negara seperti Akta Pendidikan 1996, Akta Institusi Pendidikan
Tinggi Swasta 1996, Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 dan sebagainya.
Di samping itu, banyak lagi perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan
negara seperti peningkatan akses, perkembangan ICT, menaiktarafkan kelayakan
guru, menaiktarafkan Maktab Perguruan Sultan Idris kepada Universiti Pendidikan
Sultan Idris dan sebagainya.
Pada
zaman Dasar wawasan Negara pula Sistem Pendidikan Kebangsaan diperkukuh searas
dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dengan mengambil kura pelbagai
perubahan dan cabaran pada abad ini. Penambahbaikan dan pengukuhan sistem
pendidikan dapat diperlihatkan dalam perundangan. Dasar dan program utama
seperti Akta Pendidikan 1996, Pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik
dalam Bahasa Inggeris, Bayaran Insentif Subjek Pendidikan, Program j-QAF dan
banyak lagi. Perubahan paling ketara dalam sejarah perkembangan pendidikan
negara ialah penubuhan Kementerian Pengajian Malaysia (KPTM) pada tahun 2004
yang ditugaskan kepada pembangunan pendidikan prasekolah, sekolah rendah,
sekolah menegah, matrikulasi dan pendidikan guru.
Terbaik,dan mampu untuk menjadi panduan pelajar-pelajar pt3 macam saya..
BalasPadamThx
BalasPadam