Perkembangan moral setiap individu amat penting dalam
kehidupan bermula dari kanak-kanak sehingga dewasa. Antara elemen dalam
perkembangan tingkah laku seseorang ialah empati dan kepedulian. Empati
ditafrifkan sebagai sebagai respon afektif dan kognitif yang komplek pada
emosional orang lain. Empati termasuk keupayaan untuk mengesan keadaan emosi
orang lain, merasa simpati dan mencuba untuk menyelesaikan masalah dan
mengambil perspektif orang lain. Manakala kepedulian pula dapat didefinisikan
sebagai perihal suka mengambil tahu dan perihatin terhadap orang lain (Kamus
Dewan Edisi Ke-4 2005). Konsep empati dan kepedulian dalam perkembangan moral
amat penting dalam kehidupan seharian.
Konsep-konsep ini banyak dikemukakan dalam teori perkembangan moral oleh Hoffman,
Eisenberg dan Giligan.
Menurut teori
empati Hoffman empati adalah emosi yang asas dalam motif moral dan terdapat
empat peringkat dalam perkembangan empati. Menurut Hoffman, pada peringkat
pertama iaitu sebelum berumur 1 tahun
iaitu empati global. Empati ini
biasaya akan dirasakan oleh semua orang ketika diletak dalam situasi yang sama
ketika baru dilahirkan. Empati ini juga tidak dapat dibeza anata perspektif
diri dan orang lain. Empati ini biasanya terjadi pada bayi yang baru saja
lahir. Contohnya ketika dalam suatu situasi ruang bersalin di hospital dan
terdapat bayi-bayi yang memiliki perasaan yang sama. Peringkat kedua pula iaitu
empati egocentric berlaku pada anak yang berusia 6 bulan hingga 1 tahun. Dalam
peringkat ini, persekitaran yang stabil membolehkan seseorang membezakan antara
diri dengan orang lain dan seterusnya membezakan antara emosi dan orang
lain. Kanak-kanak biasanya belum merasakan mempunyai ketakutan
terhadap orang lain dan masih memiliki perspektif yang sama dengan orang lain.
Kanak-kanak masih belum mampu membezakan emosi diri dan emosi orang lain tetapi tidak lagi dipengaruhi oleh orang
lain. Contohnya, apabila seseorang kanak-kanak menagis, maka kanak-kanak lain
akaan berlari ke arah ibunya dan memegang tangan ibunya. Peringkat seterusnya
menurut Hoffman iaitu empati untuk perasaan orang lain iaitu kanak-kanak mula
mambayangkan daripada perspektif orang lain dan bertindak balas kepada orang
lain. Kanak-kanak mula mengambil peranan yang telah ada seperti memberi respon
isyarat dari orang lain dengan berbagai respon emosi. Peringkat terakhir iaitu empati
untuk keadaan kehidupan orang lain. Melalui peringkat ini kanak-kanak menyedari
tentang hubungan yang berterusan dalam kehidupan diri dan orang lain.
Nancy Eisenberg
pula telah membezakan simpati dengan empati. Dalam perkembangan tingkah laku
prososial empati Nancy Eisenberg menumpukan kepada faktor-faktor yang mempunyai
perkembangan prososial kanak-kanak ( altruistik dan berempati). Antara cirinya
ialah mempunyai perasaan penaakulan moral, peranan ibu bapa, guru dan rakan
sebaya, kaitan antara personaliti dengan tingkah laku prososial, faktor emosi
seperti simpati dan empati dan faktor yang tertekluk kepada situasi sama ada
untuk membantu atau tidak. Hal ini dapat menginterasikan pelbagai perspektif
pembelajaran sosial dan perkembangan kognitif kanak-kanak. Melalui konsep ini,
sosilisasi budaya orang yang significant iaitu keluarga,guru dan sahabat dalam
membina kemahiran sosial dengan membawa
motivasi diri. Jika perkara-perkara seperti tiada kecekapan, kurang kemahiran
sosial akan membawa kepada pelakuan sosial atau moral dengan konsep empati.
Carol giligan
pula merupakan orang yang kuat mengkrtik teori perkembangan moral oleh Lawrence
kohlberg. Hal ini demikian kerana Kolberg hanya menggunakan sempel lelaki
sahaja apabila membuat kajian. Manakala, Giligan telah berpendapat bahawa terdapat dua
orientasi atau perspektif moral dalam pertimbangan moral yang berbeza antara
jantina iaitu orientasi keadilan dan orientasi kepedulian. Dalam orientasi
kepedulian ialah keunggulan dalm pertalian, sayang dan disayangi, mendengar dan
di dengar, memberi respon dan diberi respon dalam hubungan antara satu sama
lain. Sebagai contoh, bagi perempuan yang hendak mengugurkan bayi untuk kekalkan hubungan
tetapi bagi lelaki pula mempunyai pandangan berbeza yang lebih melihat dari
subjektif dari segi kewangan. Menurut kajian, pada peringkat awal kanak-kanak
memang terdapat perspektif berbeza kerana asuhan kerana ibu bapa mengasuh anak
perempuan dan lelaki berbeza-beza. Apabila seseorang jadi dewasa dimana mereka
mula berinteraksi dan mendapat pendidikan yang sama maka perempuan juga
mendapat ilmu yang sama. Oleh itu, Kita semua mempunyai keadilan dan
kepedelulian tetapi situasi moral yang menentukan prinsip mana yang diutamakan.
Kesimpulannya,
konsep empati dan kepedulian sememangnya diperlukan dalam perkembangan moral
seseorang individu kerana akan membantu dalam perkembangan tingkah laku
seseorang individu sejak dari kanak-kanak sehingga dewasa mengikut peringkat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Komen